Monday, September 14, 2009

Hasil Perbincangan dengan PPKT

14 Septmber 2009 perjumpaan dengan PPKT telah diadakan untuk menjelaskan isu hangat iaitu internet dan sebagainya. peneranga telah dilakukan oleh seorang pegawai iaitu En Zulham Hamdan. Dialog dimulakan dengan penerangan PPKT. PPKT ialah merupakan pusat perkhidmatan ICT USm untuk semua kampus. antaranya perkhidmatan rangkaian dan telekomunikasi, aplikasi data dan khidmat nasihat. objektifnya ialah menyokong perkhidmatan ICT. PPKT pada mulanya bermula dengan pusat komuter yang sedia ada pada masa sekarang.

antara yang dibincangkan ialah perkhidmatan yang PPKT sediakan iaitu proses untuk akademik, CSD, insfrastruktur ICT dan perkhidmatan Teknikal (dikenakan bayaran yang lebih murah berbanding diluar) secara umumnya seluruh USM 90 % dilengkapi dengan wireless.

antara isu yang diterangkan ialah berkenaan H16 dan H17. disana didapati ada penghuni yang telah melakukan kesalahan dengan mencabut AP yang dapat digunakan untuk 25 orang dan dijadikan kegunaan sendiri. hal yang demikian telah menyebabkan masalah wireless berlaku di Blok berikut. untuk maklumam semua di blok tersebut di huni oleh pelaja USM yang mengambil di peringkat Sarjana dan PHD.

pada hakikat yang anda semua perlu tahu, PPKT telah berusaha sebanyak mungkin untuk memberi [perkhimatan yang sempurna kepada pelajar USM. beberapa penaiktaraf bermula dengan pelebaran bandwidth dari semasa ke semasa dan lepas raya aidilfitri, proses ini akan bermula. untuk pengetahuan, pada semester hadapan akan semua pelajar bakal mengnikmati 310 mbps berbanding sekarang. namun begitu kita harus faham setiap perkara terdapat aplikasi kewangan yang perlu USM belanjakan. dan ini yang sedang semua pihak sedang selesaikan.

diatas saya telah tuliskan jawapan bagi beberapa soalan yang telah dikemukan. segala permasalahan telah cuba diselesaikan demi pelajar USM termasuk juga dengan wireless di RST.

"Perbincangan yang dilakukan hasil kerja MPP USM dengan kerjasama BHEPP USM dan pihak PPKT"

Sekian

"BAKTI PERMAI Sentiasa Dimercu"
"pendokong Kelestarian Univesiti"
"Chak Aa Chak Aa"

YDP MPDBP 0910

1 comment:

  1. selain terdapat juga cadangan dari pelajar yang memmohon agar setiap penggunaan wifi di usm ini dikenakan bayaran atas sikap pelajar yang tidak bertanggungjawab. oleh itu kita sebagai siswa apex haruslah memanfaat apa jua yang ada sebaik mungkin kerana telah banyak wang yang digunkan untuk baik pulih sistem jalur lebar di usm. mungkin kita harus belajar untuk bersyukur dan berterima kasih.

    ReplyDelete